donderdag 27 maart 2008
Web 3.0 - NavigatieMarketing
De data van navigatiesystemen wordt al geruime tijd verrijkt met anderssoortige informatie. Zo kun je de restaurants, garagebedrijven en allerlei andere voor jou relevante ‘points of interest’ in je TomTom laden. Is handig. Maar blijft een beetje web1.0 – gericht op de pull van de gebruiker.
Ondertussen schijnen TomTomgebruikers hun geografisch oriëntatievermogen kwijt te raken. Want het navigatiesysteem maakt dergelijke kennis tot overbodige ballast. De meeste gebruikers hebben het daarom niet eens door als zij langs een omweg gestuurd worden, aangezien ze blind varen op hun navigatiesysteem. Net zoals niemand meer telefoonnummers uit zijn hoofd kent (die zitten immers gewoon in je contactenlijst).
Dat opent perspectieven voor ‘push’reclame. Dat gaat als volgt: de kleine neringdoende versiert de straat voor zijn winkel met spandoeken, knipperende reclamezuilen en op de weg geschilderde aanprijzingen. Vervolgens laat hij een slimme programmeur een applicatie maken die alle routes van navigatiesystemen die in de buurt komen (zeg: 15 kilometer, anders valt het misschien tóch op) omleidt langs die winkel, et voilà: met de eerste A van AIDA zit het wel snor.
Dat lijkt me ook wel een interessant verdienmodel voor producenten van routeplanners. Verkoop ‘reclameroutes’ aan de hoogste bieder, en geef die route-informatie in ‘gratis’ TomToms weg. Sluit deals met oliemaatschappijen zodat elk ritje via hun tankstations gepland wordt, met pretparken, supermarktketens, gemeentes die hun vestigingsklimaat onder de aandacht willen brengen, organisators van evenementen (op 1 april standaardroute naar Den Briel!).
Vervolgens verkoop je gebruikers die dat niet willen een ‘reclamevrije’ routeplanner…
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten