dinsdag 25 maart 2008

Tijd en afstand


Als je enkele jaren geleden de snelweg A27 richting Utrecht-Amersfoort opdraaide vanaf de A12 kon je lezen hoe lang de extra reistijd vanwege files zou zijn. Experimentje van Rijkswaterstaat: file-informatie in een andere vorm presenteren. Vanuit de gebruiker gedacht, want die wil niet weten hoeveel kilometer file hij voor de boeg heeft, maar is alleen geïnteresseerd in zijn vertraging. Dan kun je vertellen aan huis, afspraak of minnares hoe laat je er ongeveer zult zijn. Dat had onderzoek uitgewezen.

Dat concept werd echter al tientallen jaren in een andere vorm van vervoer gebruikt: de NS roept niet om ‘de trein naar Den Haag van 16:52 is nog 4 kilometer verwijderd van het perron’. Deden ze dat wel, dan moest je die informatie als reiziger met behulp van de snelheid van de trein, remweg en afstand gaan omrekenen naar minuten voordat de trein aan het perron staat.

Toch heeft Rijkswaterstaat toen de file-informatie beschikbaar gesteld werd gekozen voor een ‘afstandsmaat’ in plaats van een ‘tijdmaat’. En dat leek heel lang logisch omdat niemand het anders gewend was: treinvertraging meten we nu eenmaal in minuten, autovertraging in kilometers.

Wie zorgt ervoor dat organisaties uit verschillende domeinen slimme oplossingen met elkaar gaan delen?

Geen opmerkingen: