dinsdag 20 mei 2008

Koffie, iemand?

Keuzestress bestaat niet, zo stelt Flip Vuijsje keer op keer in zijn columns in Intermediair. Veel is lekker en hoe meer keuze hoe fijner. "Ik vind veel keuze fijn, dus vindt iedereen dat fijn", zo luidt de redenering van Vuijsje.


Wetenschappelijk onderzoek van onder andere Barry Schwartz - een paar jaar geleden gepubliceerd onder de titel "The paradox of choice" - bewijst echter precies het tegenovergestelde. Het leuke is dat dat onderzoek weer met een 'u-bocht' in de marketing terecht komt. Sommige bedrijven gebruiken die wijsheid om juist die keuzegestresste consument aan te spreken.

Een briljant voorbeeld is die als koffiereclame vermomde providerreclame van Simyo uit begin dit jaar (zie YouTube!):

“Goedemiddag, waar kan ik u mee helpen?
Wilt u een espresso, of een cappucino of een macchiato?
We hebben ook cantaro’s, ristetto’s, calemeninos, mocchachinos, almondino’s of americano’s
Wilt u dan gewoon of caffeinevrij?
Welk formaat wilt u? Small, medium of large?
En wilt u dan met grofgemalen of liever toch met fijngemalen koffiebonen?
Wilt u hem als classic of original, of wilt u er misschien een special van maken?
Nou u kunt kiezen uit bambino, hazelino, walnotino, eh, brazilian, italian, german?
En wilt u er dan extra chocola doorheen of mokka of caramel?
En hoe wilt u de melk? Volle, halfvolle of magere melk, sojamelk, geitemelk
Geschonken, geschuimd of geschud of liever alledrie?
En de suiker? Kristalsuiker, rietsuiker kandijsuiker suikervrije suiker, we hebben natuurlijk ook gewoon biologische zoetjes…"

Voice-over: "U houdt van keuze? Wij niet. 1 tarief, 1 simkaart, lekker makkelijk.”

Kijk, dat zouden meer bedrijven moeten doen… Wie helpt ze daarbij?

Geen opmerkingen: